Adventure NZ part 3: from North to South - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Annelies Lap - WaarBenJij.nu Adventure NZ part 3: from North to South - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Annelies Lap - WaarBenJij.nu

Adventure NZ part 3: from North to South

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

05 April 2016 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Kia Ora!

Het is weer de hoogste tijd om weer even een verslagje te geven van mijn reis in Nieuw Zeeland. Allereerst gaat alles goed hier! Ik heb het hier erg naar mijn zin! Het tijdsverschil is sinds zondag trouwens 10u met Nederland, blijkbaar veranderen zij de tijd een week later.

Na de oostkust zijn we verder gereisd naar het midden van het Noorder eiland.
Allereerst hebben we twee dagen doorgebracht in Whahahoro, een stadje dat bekend staat om z'n inheemse 'Blue duck'. We hebben de omgeving verkend te paard, en tocht van circa 2,5u door de bergen. Helaas heeft het de helft van de rit geregend en was het te nat en glad voor een drafje.. Maar ondanks dat was het uitzicht prachtig.
Na Whakahoro gingen we naar het Tongariro National Park, door park staat bekend om de beste eendags-hike ter wereld. De dagen ervoor was de cross steeds gecanceld ivm met het weer, maar wij hadden geluk!! Volledig voorbereid met 3 lagen kleding, regenjas, minimaal 1,5 liter water, voldoende eten en een opgeladen camera gingen we op pad. De tocht begon om half 10s ochtends (daarvoor moesten we wel half 7s ochtends vertrekken), en om kwart over 5 s middags zouden we weer opgehaald worden. Gemiddeld duurt de tocht ongeveer 7u en gaat door het vulkanische alpine gebied van het national park. Het is een veelzijdige tocht met relatief eenvoudige vlakke stukken, hell's stairs (de naam zegt waarschijnlijk al genoeg, uitputtend!!) en stukken waar je letterlijk rotsen moest beklimmen. Maar het was de moeite meer dan waard wanneer de prachtige smaragdgroene meren ziet. W A U W! De weg naar beneden ging zeker sneller, naar was niet altijd makkelijker ivm de losliggende stenen. Na 6,5u hadden we onze tocht afgerond. Mijn benen trilden na afloop nog een beetje (door dat je continu moet opletten was je loopt) en mijn enkels waren nog 3 dagen beurs door de gehuurde schoenen, maar wat was het mooi! Deze indrukwekkende tocht zou ik iedereen (in goeie gezondheid!) aanraden als je Nieuw Zeeland bezoekt. Een cross om nooit te vergeten!
Gelukkig had ik na de cross 3 dagen in Wellington om even bij te komen. Maar goed, als je toch in Wellington bent wil je natuurlijk wel alles meemaken. De volgende ochtend zijn we daarom naar hét museum van NZ geweest 'Te Papa'. Dit museum is zo groot dat je er makkelijk 2 dagen in kunt doorbrengen, en niet geheel onbelangrijk, het is gratis! Een ontzettend mooi en groot museum waar van alles bezichtigd kan worden. Van het leven in de oceanen (incl en reuze octopus) en earthquake experience tot wereldoorlogen en verschillende culturen in NZ. Ook een aanrader! Naast het museum hebben we ook een foodmarket bezorgd (waar ze ook poffertjes verkochten;)) en om in conditie te blijven MT Victoria beklommen.

Na Wellington was het tijd om over te stappen naar het Zuider eiland. Vanaf Wellington namen we de ferry naar Picton, de overtocht duurt circa 3 tot 3,5u. Van Picton zijn we via Nelson doorgereden naar Abel Tasman. Tijdens deze reis valt het verschil tussen het Noorder en Zuider eiland op. Het Zuider eiland is nóg groener dan het Noorder eiland. In het Noorder eiland zijn de bergen van stenen of keien en heb je veel heuvels met gras die begraasd worden door vee. In het Zuider eiland zijn de bergen voornamelijk bekleed met bomen, wat een totaal andere indruk geeft.
Abel Tasman staat bekend om zijn helder groenblauwe zee en zijn vele gouden beaches. Een perfecte plek om te gaan kayaken! Ik was gedurende de hele dag verbaast over de schoonheid van de natuur, en de contrasten tussen de zee, het strand en de felblauwe lucht. Daarnaast waren de jonge zeehondjes ook een ontzettend goed gezelschap. Niet bang voor mensen speelden ze vrolijk verder op de rotsen of in de zee. Cutee! :)
Na 2 dagen verlaten we Abel Tasman weer en gaan we naar Westport, de westkust van NZ. Net buiten Westport heb ik, samen met twee anderen, een 'jade carving class' gevolgd. Gedurende 4 intensieve uren moest je zelf een ketting maken uit de greenstone van Nieuw Zeeland. Pittig doorwerken, maar ik ben ontzettend blij en trots op mijn creatie! Een whale tail (staat in Mauri voor kracht, sensitiviteit en de band tussen mens en dier) gecombineerd met de 'twist' (staat voor loyaliteit, vriendschap en liefde).
Na de cursus door naar Franz Josef. Hoe wel het heerlijk weer was, was het in de bergen te bewolkt om de beroemde gletsjers van dichtbij te bewonderen. Het is al jaren niet meer mogelijk om de gletsjer zelf te beklimmen (te gevaarlijk) maar er zijn diverse helikopters die je met mooi weer naar boven brengen zodat je toch in de gletsjer kunt hiken (met aangepaste uitrusting). Toen in de namiddag de wolken weggetrokken uit de bergen waren de besneeuwde bergen en de gletsjers te zien. Prachtig het contrast tussen de grijze bergen, spierwitte sneeuw en de felblauwe lucht!
Na twee nachten in Franz Josef gaan we door naar Wanaka. Niet alleen het einddoel van deze reis (Wanaka) maar ook de reis zelf is zeker de moeite waard! We rijden tussen de bergen en gletsjers door, waar ontelbaar veel watervallen langs de weg te zien zijn, die allemaal uitmonden in een spiegelglad meer. Waar je ook kijkt, het is overal mooier dan op een ansichtkaart afgebeeld kan worden. Wanaka zelf is een leuk en gemoedelijk stadje tussen de bergen. Zeker leuk on een paar nachten te blijven, maar daar is helaas geen tijd voor.. door naar Queenstown!
Queenstown is zeker de mooiste (en gezelligste?) stad tot nu toe! Het is een klein stadje met veel uitgaansgelegenheden, maar ook met een prachtig park, strandjes en omringd door vele bergen. Veelzijdiger dan Queenstown kan het niet worden ;) O, en niet te vergeten is dit de stad van de beroemde Fergburger! Thanks for the tip guys, it's definitly worth it!

Nog een kleine twee weken in NZ te gaan, dus mijn tijd hier begint al aardig op te schieten! Nog 2 nachten in Queenstown en dan ga ik door naar de 'Deep South', o.a. naar Milfort Sound en Invercargill. Daarna kom ik weer in Queentown terug voor 1 nacht om daarna langzaam aan door te reizen richting Christchurch. Maar zover zijn we gelukkig nog niet!

Hopelijk genieten jullie ondertussen ook van het heerlijke voorjaarsweer in Nederland, ik zie af en toe al leuke lente plaatsjes voorbij komen ;)

Heel veel liefs uit Nieuw Zeeland,
Annelies

• 05 April 2016 - 19:35

Danielle :

Lieve Annelies,

Wat heerlijk om al je reisverhalen van je te lezen
    Je geniet heel erg zo maak ik op uit je verslagen en ik geniet van al je verhalen.

Popje veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Kus Danielle

• 05 April 2016 - 19:36

Danielle :

Lieve Annelies,

Wat heerlijk om al je reisverhalen van je te lezen

Popje veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Kus Danielle

• 06 April 2016 - 09:47

Peterina:

Hoi Annelies,

kom net terug van het lopen. Bosweg, strand, Engelsmandun door het rietveld duinen bos en weer op huis aan. Heerlijk weer wel fris maar goed daar kun je op kleden en ff flink door stappen. Bij oma langs geweest en nu douchen.
    Alles gaat hier goed. Oma heeft een heerlijke verjaardag gehad en genoot van alle aandacht o.a jouw kaart! Trotse oma die over jouw verteld, heerlijk.
    Volgende week halen wij een kooiker pup op : Kensi, stoere naam voor een klein bolletje wol. Ben benieuwd hoe Tjinta reageert. Wij kunnen haar al ophalen maar ome Kees wordt volgende week aan zijn schouder geopereerd en dan zijn wij zoals het nu staat twee nachten weg. De bedoeling is dat wij haar dan volgende week vrijdag ophalen. Zodra je terug komt mag je haar wel komen bezoeken en chequen dat alles goed is. Ach ja, altijd makkelijk een dierenarts in de familie.

Met jouw gaat , zoals ik lees , alles super en je geniet met volle teugen!!!! Door het reisverslag genieten en reizen wij mee met jou. Fijn om de foto's te zien maakt het verhaal compleet. Laat mij verrassen wat het vervolg wordt. Veel plezier en tot later.

Liefs Peterina

• 08 April 2016 - 07:27

Nelleke:

Hai lieve Annelies,

Wat weer een heerlijk mooi verslag.
    Geweldig de rit te paard, en ik ben erg benieuwd naar de mooie ketting;-)
    Super dat je zo kunt genieten.
    Oom Fokke zegt wel dat je ook voor jezelf rust moet nemen;-) zoveel dingen die je doet. Maar ja als je ergens bent wil je ook alles er uit halen he.
    Nou liefie geniet nog maar heerlijk verder.
    Have fun en dikke kus van hier.

Liefs Nelleke

• 10 April 2016 - 21:52

S.L.Lap:

Hai Meis.
    Met de kaart van Nieuw-Zeeland uitgespreid op tafel reizen we weer met je mee. Inderdaad het zuider-eiland is heel anders van structuur dan het noorder-eiland. Maar als-je blieft, een paar 100 km achter elkaar of het niks is en dan ontdekken wat er te ontdekken is en hup, weer verder. We hebben bewondering voor je en je reisgenoten! Maar wat hartstikke mooi allemaal, toch?. Blijf genieten! Oma Tine / opa Simon.l