Adventure NZ part 1: the upper north - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Annelies Lap - WaarBenJij.nu Adventure NZ part 1: the upper north - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Annelies Lap - WaarBenJij.nu

Adventure NZ part 1: the upper north

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

12 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hi there!

Ik had natuurlijk belooft om zo nu en dan iets van me te laten horen, en waar mogelijk een blog bij te houden. Op een of andere manier blijkt dat toch lastig te zijn! De dagen vliegen voorbij en de aanwezigheid van Wi-Fi is beperkt.. Ik ben nu maar begonnen aan mijn blog in de bus van Paihia naar Auckland, en dan probeer ik hem online te zetten zodra ik de gratis Wi-Fi kan gebruiken van de bibliotheek in Auckland (yeah, poor backpacker). Zoals ik eerder zei vliegen de dagen voorbij, maar heb ik tegelijkertijd het idee dat ik hier al weken ben (in werkelijkheid ben ik net 6 dagen in NZ). Een kort verslag van de afgelopen week.

Allereerst heb ik een goeie vlucht gehad. De tijd in het vliegtuig, 2 X 11u, vielen me echt mee! De tussenstop in Hongkong, van 14u, was echter wel pittig. Hoe wel het erg leuk en interessant was om het centrum van Hongkong te zien, was ik na ruim 36u reizen echt moe. De 2e vlucht heb ik grotendeels slapend doorgebracht. Met als grote voordeel vrijwel geen last te hebben van een jetlag! De eerste dagen, en nu soms nog steeds, last dan een soort van "elevator-effect". Oftewel een beetje duizelig..

Met een temperatuur van ongeveer 25 graden kwam ik aan op het vliegveld van Auckland waar de palmbomen vrolijk heen en weer wuiven door de wind (als je dacht dat het altijd waait op Ameland, kom eens naar NZ!). Voordat je vrij bent om te gaan moet je natuurlijk wel eerst langs de douane, wat circa 1,5 tot 2,5 uur kan duren, maar gelukkig was alles oké.

Auckland stad is een goeie stad om te beginnen. Een grote stad met een lange hoofdweg waar je vrijwel alles kunt vinden. Als je de lange weg naar beneden uitloopt kom je uit bij de veerboten. Allerlei tours en trips kun je hier boeken, naar diverse prachtige eilanden. Ik ben samen met een meisje uit het Base Hostel naar Denvort beach geweest. Een prachtig rustig strand bij een klein dorpje. Zo dicht bij de drukke stad, maar toch zo rustig. Op het strand werden we er op gewezen dat ze die middag zouden beginnen met het filmen van de serie "Jane". Ik moet nog even opzoeken wat voor serie dit is..

Na twee nachten in Auckland begin in mijn reis met Stray, op naar het uiterste noorden: Paihia en Cape Reinga. Allereerst valt de energie van de buschauffeur op. Hij is enorm enthousiast en vertelt werkelijk alles van wat we overweg tegen komen. Zo hebben we bijvoorbeeld even een stop bij een regenwoud om uitleg te krijgen over de oeroude, reusachtige Mauri bomen. In Paihia slapen we in een Base hostel, welke bestaat uit een serie strandhuisjes (voor circa 8 personen) meer een hottub in het binnen (nicee!). Op aanraden van de buschauffeur zijn we diezelfde middag nog begonnen met een wandeling naar de nabijgelegen waterval. De wandeling op zich moest 1,5 u duren, de weg er heen en terug ook 1 a 1,5u. Een onwijs mooie tocht door het regenwoud naar de kletterende waterval. Een klein minpuntje was dat de kortste, en enige, weg terug via de grote weg was. Oftewel lopend langs de snelweg door de bergen waar ze 100km per uur rijden was misschien niet de beste keus..

De volgende dag zijn we nog verder naar boven gereden, naar Cape Reinga. De plek waar de Tasman Sea en de Pacific Ocean elkaar ontmoeten. Een heldere groenblauwe en donkerblauwe zee, mooi uitzichtpunt! Ook konden we even een verfrissende duik nemen in een van de baaien. Het groenblauwe water met zijn hoge golven waren zo idyllisch dat je het niet kon weerstaan om er in te gaan! Maar deze prachtige golven zijn enorm krachtig met een sterke ondersstroom! Opletten dus, maar alsnog erg cool :)
Daarna zijn we doorgereden naar de zandduinen, de attractie van de dag. Natuurlijk begonnen we niet rustig aan maar beklommen we direct de hoogste duin in de buurt, om daarna met een bodyboard naar de beneden te vliegen. Zoals de buschauffeur zei AWESOME! Een kwestie van de board goed vasthouden en vooral niet remmen! Tien seconden en een enorme adrenaline kick later besluit je dat je zeker nog eens wil en moet je de heeeeele hoge berg weer op klimmen xD
Om vanaf Cape Reinga terug te keren naar Paihia gingen we via de snelweg, over het strand! 90miles beach is een officiële autoweg waar alle soorten auto's, inclusief onze touringcar, over het strand en door het water rijden.

Hoewel ik onwijs graag langer wil blijven in Paihia moet ik vandaag echt weer terug naar Auckland anders ben ik nooit meer op tijd om 18 april te vliegen.. zo raar! Je lijkt alle tijd te hebben, naar om alles te zien moet je echt pittig door reizen. Om Paihia af te sluiten hebben we nog de hole in the rock tour geboekt. Het weer was niet geweldig, harde wind en zo nu en dan regen. Om toch een goed beeld te geven zijn we vooraan op het bovendek gaan zitten. Dit werd al snel beloond want binnen een uur zagen we een grote groep dolfijnen! Enthousiast springend rondom onze boot, samen met hun baby's die vrolijk hun trucjes lieten zien! Zo leuk! Maar de aanwezigheid van deze baby's is ook meteen de reden dat je niet met dolfijnen kunt zwemmen, dat is wettelijk verboden. Dus misschien kan dat later nog eens. Om bij de "Hole in the Rock" te komen moesten we eerst de open ze trotseren, wat een attractie op zich was! Hoge golven zorgden ervoor dat iedereen moest gaan zitten, niemand op het voordek. We mochten wel op het bovendek blijven zitten maar je moest je echt goed vasthouden om niet uit je stoel te worden gegooid! Boottrip en rollercoaster in één ;) Bij de uiteindelijke hole in the Rock was de zee zo woest dat het meer iets weg had van een Hell dan van een paradijs. We konden onmogelijk door het gat. De kapitein vertelde later dat de middagtochten ook niet verder zouden gaan dan de baai, omdat het te gevaarlijk zou zijn. De tocht was misschien niet zoals gepland, maar toch echt de moeite waard! De terugweg nog op 1 van de 144 eilanden gestopt om vanaf de berg van het prachtige uitzicht over de oceaan en de eilanden te hebben.

Zo, dat waren mijn ervaringen van afgelopen week in een notendop! Gelukkig duurde reis vanaf Paihia naar Auckland een paar uur, zo alle tijd om dit verhaal op mijn mobiel uit te typen.

De planning voor de aankomende week:
Na een nachtje in Auckland ga ik door naar Raglan, hier blijf ik 2 nachten. Reglan staat bekend om zijn surfstranden, ik denk dat ik me daar prima ga vermaken! Daarna ga ik door naar Mourea, maar eerst stoppen we in Waitomo Cavwes om de gloeiwormen in de grotten te bewonderen. In Mourea staat traditie en locals centraal, zeker iets on naar naar uit te kijken. Daarna ga ik verder naar de westkust.

Tot zo ver mijn ervaringen en mijn planning. Hopelijk vinden jullie het leuk om via deze weg op de hoogte gehouden te worden van mijn tripje! Alvast sorry voor grammaticale- of typfouten, maar de schrijfomstandigheden zijn niet ideaal ;)
Ook heb ik helaas niet heel veel mooie foto's op mijn mobiel staan, naar op mijn camera. Die zien jullie later misschien nog wel eens.

Liefs!
PS iedereen bedankt voor zijn bijdrage aan mijn reis! Echt onwijs lief dat iedereen mij persoonlijk of via whatsappjes/FB veel plezier wenste en soms zelfs "kleinigheidjes" mee gaven voor mijn trip, thankss!!

  • 12 Maart 2016 - 09:28

    Nelleke :

    Lieve Annelies Wat een mooi verslag. En fijn dat je zo super geniet. Wat een indrukken. Geweldig allemaal. Nou maar op naar de volgende dingen. Veel plezier. Liefs X

  • 12 Maart 2016 - 19:05

    Suus:

    Wauw Annelies het klinkt nu al super je reis terwijl hij nog maar net begonnen is! Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Geniet nog verder en ik ben nu alweer benieuwd naar de volgende verhalen! :) Liefs! Ps: ik mis je al wel hoor!

  • 12 Maart 2016 - 19:15

    Marike:

    Supergave dingen die je mee maakt!! Hoop dat je nog heel veel mooie dingen gaat zien! Stiekem wel een klein beetje jaloers hoor!! Veel plezier meis!!

  • 12 Maart 2016 - 19:25

    Jaap Van Felius:

    Hoi Annelies.
    Wij hebben veel respect voor je dat je deze reis aangaat. Is toch een heel avontuur.
    Wij zijn blkij dat alles goed gaat en dat je het erg naar je zin hebt. Houden zo!!!!

  • 12 Maart 2016 - 19:27

    Louise:

    Lieve Annelies,
    Wat een mooie verhalen en wat heb je al veel meegemaakt deze afgelopen week.Geniet ervan en wij dus ook een beetje.Liefs van ons.

  • 12 Maart 2016 - 21:43

    Oma Tine, Opa Simon.:

    Haj meis.
    Wat een prestatie dat verslag getypt via je kleine mobiel! Wij hebben al moeite met het grote qwerty-bord van de laptop. Pluspunt (voor 'senioren' zo noemen ze ons toch...) wat we ontdekten: via configuratiescherm tekst vergroot, waardoor ook advertenties deels wegschuiven. Maar alla, blijf genieten!

  • 12 Maart 2016 - 23:31

    Sas:

    Lieverd wat een belevenis allemaal. En wat klinkt het mooi. Kan niet wachten op de foto's. Leuk om een blog van je te lezen. Veel liefs van hier en een dikke.kus van Julia <3

  • 15 Maart 2016 - 15:14

    Tante Anneke:

    Tjonge, Annelies, wát een belevenissen! Heb genoten van je verslag!( Ernst gestuurd..)
    Na al dat harde werken is het nu genieten, fijn! Veel plezier. Veel liefs.

  • 20 Maart 2016 - 12:07

    Josien:

    Hoi Annelies,

    Wat superleuk om zo'n uitgebreid verslag van jouw belevenissen te lezen! Geweldig om zoveel verschillende plaatsen, landschappen en natuur te zien. En wat kun jij meeslepend schrijven, ik zag het bijna voor me. Nog heel veel plezier en mooi weer!
    Lieve groet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 01 Maart 2016
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 2845

Voorgaande reizen:

08 Maart 2016 - 08 Juni 2016

Annelies naar de andere kant van de wereld

Landen bezocht: